سهمیه کنکور چگونه است؟

سهمیه کنکور چگونه است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه ۱ دقیقه

کنکور یکی از مراحل مهم برای دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه است و برای برتری در کنکور باید از تمامی شرایط کنکور، سهمیه و غیره اطلاعات لازم را به دست بیاورند. اما سهمیه کنکور چگونه است و چه شرایطی دارد. سهمیه کنکور با هدف ایجاد یک رقابت برابر برای دانش‌آموزانی که امکان دسترسی به امکانات […]

دسته بندی : مقالات
تاریخ انتشار : 20 / 12 / 1402

توضیحات

کنکور یکی از مراحل مهم برای دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه است و برای برتری در کنکور باید از تمامی شرایط کنکور، سهمیه و غیره اطلاعات لازم را به دست بیاورند. اما سهمیه کنکور چگونه است و چه شرایطی دارد. سهمیه کنکور با هدف ایجاد یک رقابت برابر برای دانش‌آموزانی که امکان دسترسی به امکانات آموزشی مناسب ندارند و برای برقراری یک رقابت سالم طراحی شده است و نقش بسیار مهمی در قبولی در کنکور دارد. در سال‌های اخیر برگزاری کنکور و به دنبال آن سهمیه کنکور دچار تغییراتی شده است. برای درک بیشتر از اینکه سهمیه کنکور چگونه است و پاسخ به دیگر سوال‌ها در این رابطه تا انتهای این مقاله با بهترین دبیرستان دوره دوم یوسف آباد همراه باشید.

سهمیه کنکور چیست؟

اکثر افراد درک اشتباهی از سهمیه بندی کنکور دارند و نمی‌دانند که سهمیه بندی در کنکور چگونه است. اگر از یک شخص بپرسید که سهمیه بندی در کنکور چگونه است ممکن است با این پاسخ مواجه شوید که مثلا رتبه فرد هر چقدر باشد یک صفر از آن کم می‌شود یا 20 درصد به رتبه هر درس اضافه می‌شود. تمامی این موارد تصوراتی غلط از سهمیه بندی کنکور است، اما به راستی سهمیه بندی کنکور چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به این نکته توجه شود که تعداد صندلی‌های هر رشته در هر دانشگاه از قبل مشخص شده است و مفهوم سهمیه بندی در کنکور به حق تقدم در قبول شدن در این رشته‎‌ها و دانشگاه‌ها است. بیاید مفهوم سهمیه کنکور چگونه است را با یک مثال ساده توضیح دهیم. فرض کنید که در یک رشته خاص در دانشگاه ظرفیت پذیرش 100 نفر است.  سهمیه کنکور به این معنی است که از قبل مشخص شده است که چند صندلی از این ظرفیت 100 نفره به دانش‌آموزان منطقه 1، 2، 3 یا سهمیه ایثارگر یا دیگر سهمیه‌ها تعلق می‌گیرد. بنابراین اگر نفرات برتر منطقه 1 برای این رشته اقدام کنند و صندلی‌های این دانشگاه پر شود، دیگر نفراتی با رتبه ضعیف‌تر در این رشته پذیرش نمی‌شوند.

اهمیت شناخت سهمیه کنکور چیست؟

شناخت قوانین و شرایط حاکم بر برگزاری کنکور اهمیت بسیار بالایی دارد و ممکن است با عدم شناخت سهمیه کنکور، حقی که سازمان سنجش برای شما قائل بوده است را نادیده بگیرید، ولی اگر به قوانین مسلط باشید شانس قبولی شما نیز افزایش پیدا می‌کند. در کارنامه داوطلبان کنکور دو نوع رتبه وجود دارد، رتبه کشوری و رتبه در سهمیه و این باعث سردرگمی بسیار در افراد می‌شود که نمی‌دانند با کدام یکی از این رتبه‌ها مورد قضاوت قرار می‌گیرند. ملاک انتخاب رشته، رتبه در سهمیه است زیرا افرادی که دارای یک سهمیه هستند با یکدیگر مقایسه می‌شوند، بنابراین اهمیت شناخت سهمیه کنکور و اینکه سهمیه کنکور چگونه است بسیار مهم است. 

انواع سهمیه‌های کنکور

سازمان سنجش مجری برگزار کننده تمامی آزمون‌ها وزارت علوم است و انواع سهمیه‌های کنکور را نیز این سازمان از طریق دفترچه ثبت‌نام کنکور سراسری به اطلاع داوطلبان شرکت در کنکور سراسری می‌رساند. در صورتی که هرگونه تغییراتی در سهمیه بندی کنکور لحاظ شود، اطلاعات تکمیلی از طریق وب‌سایت سازمان سنجش به اطلاع داوطلبان می‌رسد. سهمیه کنکور انواع مختلفی دارد که در ابتدا به معرفی آن‌ها و سپس به طور کامل به بررسی آن‎‌ها خواهیم پرداخت:

  • سهمیه مناطق سه‌گانه
  • سهمیه ایثارگران 25 درصد
  • سهمیه ایثارگران 5 درصد
  • سهمیه رزمندگان
  • سهمیه خانواده شهدا
  • سهمیه بهیاران
  • سهمیه مناطق محروم
  • سهمیه کارمندان
  • سهمیه فرزندان اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه

در ادامه به بررسی کامل اینکه هریک از انواع سهمیه کنکور چگونه است و این سهمیه‌ها چه تاثیری دارند خواهیم پرداخت. 

سهمیه مناطق

اولین نکته در مورد اینکه بدانید سهمیه کنکور چگونه است در مورد سهمیه مناطق است زیرا این سهمیه اصلی‌ترین سهمیه کنکور سراسری است و تمامی داوطلبان کنکور شامل این سهمیه می‌شوند. اساس در نظر گرفتن سهمیه مناطق بر پایه میزان امکانات و رفاه آموزشی برای داوطلبان است که به سه دسته منطق یک و دو و سه تقسیم بندی شده است. برای مشخص شدن سهمیه منطقه داوطلبان، محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. اگر یک داوطلب سه سال آخر دبیرستان خود را در مناطق مختلف سپری کرده باشد، منطقه با شرایط بهتر را به عنوان سهمیه منطقه او در نظر گرفته می‌شود. داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را از خارج از کشور به دست آورده باشند، سازمان سنجش سهمیه مناطق آن‌ها را سهمیه منطقه 3 در نظر می‌گیرد.

سهمیه ایثارگران 25 درصدی

ظرفیت سهمیه ایثارگران 25 درصدی بین سه گروه؛ همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آن‌ها و جانبازان 25 درصدی و بالاتر و همسر و فرزندان آنان تقسیم می‌شود.

سهمیه ایثارگران 5 درصدی

سهمیه ایثارگران 5 درصدی به جانبازان زیر 25 درصد و همسر  و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه تعلق می‌گیرد. سهمیه ایثارگران 5 درصدی پس از سهمیه مناطق یکی از پر متقاضی‌ترین سهمیه‌های کنکور سراسری است. نکته‌ای که باید برای سهمیه ایثارگران 25 و 5 درصدی در نظر گرفت آن است که داوطلبان مشمول این سهمیه‌ها تنها یک بار در هر یک از مقاطع تحصیلی حق استفاده از این سهمیه را دارند. به عنوان مثال اگر فردی با استفاده از سهمیه در یک دانشگاه قبول شود و به هر دلیلی از تحصیل انصراف دهد، دیگر امکان استفاده از سهمیه ایثارگری 25 و یا 5 درصدی را در آن مقطع تحصیلی ندارد.

سهمیه رزمندگان

سهمیه رزمندگان شامل بسیجیان، جهادگران جهاد کشاورزی و رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح است که در بین سال‌های 1359 تا 1367 حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه به صورت داوطلبانه چه به صورت متوالی و یا متناوب را داشته باشند. همچنین افرادی که در سال‌های جنگ به صورت سرباز یا نیروی کادری در جبهه حضور داشته‌اند، سه چهارم مدت زمان حضور یا اگر بیش از 6 ماه حضور داشته‌اند به عنوان سهمیه رزمندگان در نظر گرفته می‌شوند. نکته مهمی که داوطلبان شرکت در کنکور سراسری باید مدنظر قرار دهند، برای استفاده از سهمیه رزمندگان باید در هنگام ثبت نام یک کد 12 رقمی از ارگان ذیربط دریافت کنند و آن را در فرم ثبت نام سازمان سنجش وارد کنند.

سهمیه خانواده شهدا

سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری مشمول پدر، مادر، خواهر و برادر شهید می‌شود. افرادی که مشمول این سهمیه می‌شوند و قصد استفاده از آن را دارند کافی است که بند مربوط به تقاضانامه را در فرایند ثبت نام تکمیل کنند و دیگر نیازی به مراجعه به سایت ایثار نخواهد بود. نکته جالبی که باید مدنظر قرار داد بسیاری از افراد که همسر و فرزندان شهدا یا مفقودالاثر هستند خود را به اشتباه در دسته سهمیه خانواده شهدا قرار می‌دهند در صورتی که آن‌ها در دسته سهمیه ایثارگران 25 درصدی قرار دارند.

سهمیه بهیاران

سهمیه بهیاران شامل افرادی می‌شود که دارای دیپلم نظام قدیم و یا دیپلم نظام جدید در مدارس کار و دانش هستند و در رشته بهیاری درس خوانده‌اند. سهمیه بهیاران به میزان 5 درصد و تنها برای ورود به رشته پرستاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سهمیه مناطق محروم

سهمیه مناطق محروم به 40 درصد از کد رشته‌های ناحیه‌ای و کشوری دوره روزانه برای دانشگاه‌های استان‌های کرمانشاه، ایلام، بوشهر، کردستان، لرستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری به داوطلبان بومی و ساکن این استان‌ها تعلق می‌گیرد. با استفاده از سهمیه مناطق محروم امکان انتقالی و تغییر رشته برای داوطلبان وجود ندارد و دوره تحصیل برای آن‌ها رایگان است.

سهمیه کارمندان

یک سهمیه ده درصدی برای شرکت در رشته‎های نوبت دوم یا همان شبانه برای کارمندان دولت وجود دارد. البته ذکر این نکته مهم است که تمامی کارمندان شامل این سهمیه نمی‌شوند و تنها کارمندان رسمی وزارت علوم، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی وابسته به وزارت علوم شامل این سهمیه می‌شوند. استفاده از سهمیه کارمندان دارای محدودیت سنی و جغرافیایی است.

سهمیه فرزندان اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه

یکی از سهمیه‌های ویژه‌ای که برای اساتید دانشگاه در نظر گرفته شده است، این است که اگر یکی از والدین داوطلب کنکور عضو هیئت علمی دانشگاه باشد، می‌تواند با کسب 90 درصد نمره یک رشته در کنکور، به دانشگاه مورد نظر خود انتقالی بگیرد و حتی در صورت کسب نمره بالاتر از حد نصاب، امکان تغییر رشته برای این داوطلبین نیز وجود دارد.

آیا امکان استفاده از دو سهمیه در کنکور سراسری وجود دارد؟

یکی از سوالاتی که در مورد اینکه سهمیه کنکور چگونه است پرسیده می‌شود، این است که آیا امکان استفاده از دو سهمیه به صورت همزمان در کنکور سراسری وجود دارد، پاسخ به این سوال خیر است. در صورتی که داوطلب هیچگونه سهمیه‌ای نداشته باشد در دسته‌بندی سهمیه مناطق قرار می‌گیرد، اما در صورت اعلام سایر سهمیه‌ها از سوی داوطلب، وی از سهمیه مناطق خارج می‌شود و و در دسته بندی سهمیه جدید قرار می‌گیرد.

 

جمع‌بندی

سهمیه کنکور با هدف برقراری یک رقابت سالم در کنکور سراسری برای داوطلبانی که از داشتن شرایط آموزشی مناسب محروم بودهاند، در نظر گرفته می‌شود. سهمیه‌های کنکور انواع مختلفی دارد که هر کدام شرایط خاص خود را دارند. داوطلبان باید از سهمیه خود در کنکور سراسری اطلاع دقیق داشته باشند زیرا این امکانی است که در اختیار آن‌ها قرار داده شده است و در صورت استفاده از آن می‌توانند به هدف خود به راحتی برسند. ما در این مقاله به طور کامل در مورد اینکه سهمیه کنکور چگونه است صبحت کرده ایم و انواع سهمیه‌های کنکور را با جزئیات کامل مورد بررسی قرار داده‌ایم.

سوالات متداول

  1. چگونه می‌توان از سهمیه خود در کنکور سراسری اطلاع پیدا کرد؟

برای اطلاع از سهمیه خود در کنکور سراسری، داوطلبان باید به دقت دفترچه راهنمای ثبت‌نام کنکور را مطالعه کنند و از طریق وب‌سایت سازمان سنجش آموزش کشور، اطلاعات مربوط به سهمیه‌های مختلف و شرایط استفاده از آن‌ها را بررسی نمایند.

  1. آیا استفاده از سهمیه‌های کنکور تاثیری بر انتخاب رشته و دانشگاه دارد؟

بله، استفاده از سهمیه‌های کنکور می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر انتخاب رشته و دانشگاه داشته باشد. سهمیه‌ها می‌توانند شانس قبولی داوطلبان را در رشته‌ها و دانشگاه‌های مورد نظرشان افزایش دهند، بنابراین داوطلبان باید استراتژی انتخاب رشته خود را با توجه به سهمیه‌ای که دارند، تنظیم کنند.

  1. چه تدابیری برای داوطلبانی که مشمول هیچ سهمیه‌ای نمی‌شوند، در نظر گرفته شده است؟

داوطلبانی که مشمول هیچ سهمیه‌ای نمی‌شوند باید بر روی آمادگی خود برای کنکور تمرکز کنند و با استفاده از منابع آموزشی موثر، مهارت‌های تست‌زنی و مدیریت زمان خود را بهبود بخشند. همچنین، انتخاب رشته هوشمندانه و استراتژیک می‌تواند به افزایش شانس قبولی آن‌ها کمک کند.

مقالات مرتبط

همه چیز در مورد کلاس دانش آموز محور

کلاس دانش آموز محور ایده‌ای نوظهور نیست، بلکه حاصل سال‌ها تجربه و درک عمیق‌تر از فرایند یادگیری است. زیرا معلمان به این نتیجه رسیده‌اند که روش‌های سنتی تدریس، آن‌چنان که باید پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان نیست و یادگیری بهتر در سایه مشارکت فعال آن‌ها رخ می‌دهد. کلاس دانش آموز محور به چه معناست؟ در یک کلاس […]
08 / 02 / 1403

بهترین دبیرستان دوره دوم یوسف آباد

انتخاب دبیرستان مناسب برای دوره دوم تحصیلی، از جمله تصمیمات سرنوشت‌ساز در زندگی هر دانش‌آموزی است. این انتخاب، نه‌تنها مسیر تحصیلی و شغلی آینده را تا حد زیادی تعیین می‌کند؛ بلکه در شکل‌گیری شخصیت و هویت فرد نیز نقشی اساسی دارد. در این میان، یوسف‌آباد به‌عنوان یکی از مناطق پرجمعیت شهر تهران، دبیرستان‌های متعددی را […]
05 / 02 / 1403

همه چیز درباره‌ی مدیریت زمان جلسه کنکور+ ۱۳ نکته جادویی

با آغاز آزمون کنکور، فشارهای زیادی بر دانش‌آموزان حاکم می‌شود. اما اگر بتوانید برنامه‌ریزی‌ مطالعاتی خوبی داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی نیز با این استرس مقابله کنید. اولین گام موفقیت، مدیریت زمان جلسه کنکور است. از آماده‌سازی قبلی تا تقسیم منابع زمانی در جلسه‌ آزمون، همه‌ جزئیات به‌هم می‌پیوندند تا شما بتوانید به خوبی این آزمون […]
29 / 01 / 1403